Smart City 450

02. 08. 2020

První generace Smartu nabízela pokrokové technologie výroby plastových dílů vstřikováním a obsah motoru 600 ccm. Vyráběl se od roku 1998 do 2007 s jedním faceliftem.

V době uvedení v roce 1998 byl Smart City Coupé zřejmě nejmenším vozidlem na trhu, reagoval na statistiky, které ukazovaly, že naprostá většina uživatelů je v autě nejčastěji sama a proto sebou vozí druhou řadu sedaček zbytečně. 

TIP: Život s nákupní taškou Smart

U Smart City Coupé proto chybí celá zadní polovina vozu, má pouze dvě přední sedadla, díky tomu s ním lze parkovat i kolmo k chodníku. V žádném případě to ale neznamenalo nedostatek prostoru pro cestující, spíše naopak. Každého, kdo poprvé do autíčka nastoupí, vysloveně šokuje komfortní prostor pro nohy. Na poměry malého auta neutrpěl ani zavazadlový prostor, díky téměř kolmým zadním dveřím v něm překvapivě odvezete i malou pračku. 

Několik verzí první generace Smartu

První generace Smart se postupně rozvinula do tří variant s několika stupni výbavy.

  • Smart City Coupé
  • Smart Cabrio
  • Smart Roadster

Smart Cabrio poznáte mimo plátěné elektrické střechy také podle zdvojených předních světel, která při pozdějším faceliftu dostala i běžná verze. 

Smart Roadster vypadá jako malý sporťák s velmi sníženou střechou, do kterého se větší chlap dostává s obtížemi. Stále ale jde o nejkrásnější verzi, kteoru dodnes obdivují malí i velcí kluci. 

Pohonné jednotky

Základní motorizace nabízela dva tříválcové motory, benzínový o obsahu 600ccm s různě nastaveným výkonem 33, 40 a 45 kW nebo naftový o objemu 800ccm a výkonem 30kW s tehdy neuvěřitelnou spotřebou okolo 4 litrů nafty na 100km. Motory jsou uložené vzadu a pohání vždy zadní nápravu. 

Benzínové motory o objemu 600ccm byly jedinou slabinou vozítka. Ačkoli nabízely komfortní výkon, i nejslabší verze Smartu jsou díky nízké hmotnosti na křižovatkách malým divochem a dosahují rychlosti až 135 km/h, trpí na časté přidírání pístů a bez pečlivé péče je nutné počítat s generální opravou v hodnotě 20 tisíc korun nejpozději každých 100 000 km.

Životnost se dá prodloužit velmi častou výměnou oleje, cca po ujetí každých 8000km. Nejde o nic nákladného, ve Smart je jen 5 litrů oleje, proto kupujte kvalitnější. Podobnou slabinou je i turbo, jehož oprava stojí okolo 10 tisíc korun. Naftové motory podobnými problémy netrpí, jsou ale méně vhodné na krátké popojíždění po městě. 

Od faceliftu v roce 2003 se začal Smart dodávat s benzínovým motorem o obsahu 700ccm, u kterého byly zmíněné problémy odstraněny. 

Převodovka

Zvláštní kapitolou je u Smartu automatická převodovka. Ačkoli u nejméně vybavených verzí je nutné "řadit", vždy jde o robotický poloautomat, který je v palubním počítači blokován. Stačí tedy vyměnit řadící páku a aktivovat ho v diagnostice. 

Na převodovku je třeba přivyknout, nečekejte rychlé reakce jako u moderních plně automatických převodovek, na přeřazení je třeba dát Smartu čas a počítat s prodlením. V některých okamžicích má řazení své vrtochy, podřazuje v málo očekávatelných okamžicích, když má dojem, že je málo výkonu, ale protože ho není nadbytek, motor se tím často dostane jen do zbytečných otáček bez efektu. Nejde ale o nic fatálního, každý majitel si brzo zvykne. 

Bezpečnost a variabilita

Smarty se od svého vzniku vyráběly u německých hranic ve francouzském Hambachu, v továrně MCC Smart, patřící koncernu DaimlerChrysler, přezdívá se mu proto malý Mercedes. Smart je postaven na bezpečnostním tridionovém rámu, na který jsou navěšeny plastové díly karoserie, vyrobené inovativní technologií vstřiku firmou Dynamit Nobel France.

Zpočátku se díly vstřikovaly bez dalšího opracování z recyklovaného plastového granulátu a byly celobarevné, později se díky problémům s čištěním trysek od různých barev začaly vyrábět pouze černé a stříkat do barvy. Celou karoserii tedy lze překrytovat za pomoci křížového šroubováku za dvě hodiny.

Tridion je speciální pevnostní materiál, který extrémně odolává deformacím. Podle mnoha crash testů je díky němu Smart při dopravní nehodě velmi bezpečný, překonal i mnoho modernějších malých vozidel. Po většině nehod z něj jen opadají plasty, ale stále jdou otevřít dveře a posádka je v bezpečí. 

Nákup ojetiny

I přes své stáří je první Smart díky své jednoduchosti extrémně spolehlivý a ačkoli už mají některé vozy za sebou dvacet let v provozu, lze ho bez obav doporučit jako druhé vozidlo do rodiny. Vždy se ale majitele dotazujte na stav benzínového motoru, zda pravidelně a často měnil olej a kdy byl motor na generální opravě. 

Cena Smartu se v roce 2020 pohybuje od 20 tisíc korun, za 50 tisíc se prodává Cabrio nebo poslední roky výroby této verze v perfektním stavu. 

Další model Smart 451

© mStranka.cz
Chcete vlastní web zdarma? Napište mStránce